Doplata za prtljag u avionu: sve što treba da znate

Prtljag u avionu predstavlja neizostavan deo svakog putovanja, a pitanje doplate za prtljag često kopka putnike.

Koliko puta ste se našli u nedoumici prilikom rezervacije leta, pitajući se koliko prtljaga možete poneti, a da pri tome izbegnete dodatne troškove? Ova tema važna je za svakog putnika željnog jasnih informacija i racionalnog planiranja.

Kroz ovaj članak, istražićemo suštinu doplate za prtljag u avionu, analizirati i uporediti razlike u propisima vezanim za prtljag u popularnim avio kompanijama, te pružiti uvid u najnovije promene u zakonodavstvu EU koje bi u budućnosti mogle uticati na ovu oblast vazdušnog saobraćaja.

Šta je doplata za prtljag?

Doplata za prtljag u avionu predstavlja dodatne troškove koje putnici plaćaju za prevoz prtljaga koji je iznad standardno dozvoljenih količina ili dimenzija.

Ova praksa postoji s ciljem da avio kompanije pokriju dodatne troškove transporta i obezbede dodatne prihode, ali i funkcionalan i bezbedan let svim putnicima. Važno je razumeti kako se doplata naplaćuje i šta možete očekivati ukoliko preterate sa količinom prtljaga kako biste izbegli neprijatna iznenađenja prilikom prijave na let.

Kako se doplata računa?

  • Prekoračenje težine: ako prtljag premašuje dozvoljenu težinu, putnici plaćaju dodatnu naknadu.
  • Prekoračenje dimenzija: ako prtljag premašuje dozvoljene dimenzije, takođe se naplaćuje dodatna naknada.
  • Dodatni komadi prtljaga: svaka avio kompanija ima svoja pravila o broju dozvoljenih komada prtljaga, a svaki dodatni komad često nosi dodatne troškove.

Zašto postoji doplata za prtljag u avionima?

Doplate za prtljag u avioindustriji proizlaze iz potrebe za održavanjem konkurencije i efikasnog upravljanja troškovima. Aviokompanije često nude osnovne tarife sa ograničenim prtljagom kako bi privukle putnike niskim cenama.

Doplata za dodatni prtljag omogućava aviokompanijama dodatne prihode i priliku da prilagode cene prema potrebama putnika. Takođe, pomaže u održavanju optimalne težine aviona, smanjujući potrošnju goriva i omogućavajući bezbednu vožnju. Putnici tako dobijaju fleksibilnost da plate samo za ono što im je potrebno, dok aviokompanije efikasnije upravljaju operativnim troškovima.

Koliko košta doplata prtljaga u avionu?

Aviokompanije primenjuju različite koncepte i tarife kako bi odredile dozvoljeni i doplatni prtljag. Pogledajmo detaljnije koliko košta doplata za prtljag u avionu kod ovih kompanija i kako se razlikuju u pristupu putnicima.

  • Air Srbija primenjuje komadni koncept za određivanje dozvoljenog prtljaga. Broj, težina i dimenzije dozvoljenih komada prtljaga zavise od klase putovanja i destinacije. Doplate za višak prtljaga se naplaćuju po komadu, u zavisnosti od težine i dimenzija prtljaga, kao i od zone putovanja.

Na primer, za letove između Beograda i Pariza, dozvoljeni prtljag je jedan komad do 23 kg za ekonomsku klasu i dva komada do 32 kg za biznis klasu. Doplate za višak prtljaga su 100 evra za drugi komad do 23 kg, 140 evra za treći komad do 23 kg, i 50 evra za svaki dodatni kilogram12.

  • Wizz Air primenjuje dva različita koncepta za određivanje dozvoljenog prtljaga: ručni i predati. Ručni prtljag podrazumeva jednu torbu dimenzija 40 x 30 x 20 cm koja je besplatna, ili jednu torbu sa točkićima dimenzija 55 x 40 x 23 cm koja se naplaćuje u zavisnosti od usluge Wizz Priority.

Predati prtljag podrazumeva jedan ili više komada prtljaga do 10, 20, 26 ili 32 kg, koji se takođe naplaćuju u zavisnosti od težine i destinacije. Na primer, za letove između Beograda i Stokholma, torba sa točkićima košta od 9 do 27 evra po letu i po komadu, a predati prtljag košta od 10 do 12 evra po letu i po komadu. Doplate za višak prtljaga su 1600 dinara po kilogramu.

  • Turkish Airlines primenjuje dva različita koncepta za određivanje dozvoljenog prtljaga: težinski i komadni. Težinski koncept podrazumeva neograničen broj komada prtljaga, pod uslovom da zajedno ne prelaze određenu težinu, koja zavisi od klase putovanja i destinacije.

Komadni koncept podrazumeva ograničen broj i težinu komada prtljaga, koji takođe zavise od klase putovanja i destinacije. Doplata za višak prtljaga se naplaćuje po kilogramu ili po komadu, u zavisnosti od koncepta koji se primenjuje.

  • Lufthansa primenjuje samo komadni koncept za određivanje dozvoljenog prtljaga. Broj, težina i dimenzije dozvoljenih komada prtljaga zavise od klase putovanja i destinacije. Doplate za višak prtljaga se naplaćuju po komadu, u zavisnosti od težine i dimenzija prtljaga, kao i od zone putovanja.

Novine u EU – ukidanje doplate za prtljag?

Krajem 2023. godine Evropska unija počela je sa razmatranjem nove rezolucije koja bi mogla značajno promeniti pravila o prtljagu u avionskom saobraćaju. Ova rezolucija ima za cilj da zabrani doplatu za ručni prtljag u avionima, što bi značilo da putnici više ne bi morali plaćati dodatne troškove za nošenje ličnih stvari u kabinu aviona.

Ovaj potez EU je usmeren ka većoj transparentnosti i smanjenju skrivenih troškova koji su često opterećivali putnike.

Međutim, ova inicijativa nailazi na otpor od strane nekih niskotarifnih avio-kompanija, poput irske Ryanair, koje smatraju da bi ovakve promene mogle negativno uticati na njihovo poslovanje. Ova promena bi mogla značiti veću udobnost za putnike, ali i potencijalno izazvati promene u cenovnoj strukturi avio-karata.

Putnicima preostaje da budu u toku sa novinama o doplati za prtljag, ali i da, ukoliko žele da izbegnu neplanirane troškove, uoči puta pažljivo istraže pravila kompanije s kojom lete i dozvoljenu količinu prtljaga.