Prtljag u avionu predstavlja neizostavan deo svakog putovanja, a pitanje doplate za prtljag često kopka putnike.
Koliko puta ste se našli u nedoumici prilikom rezervacije leta, pitajući se koliko prtljaga možete poneti, a da pri tome izbegnete dodatne troškove? Ova tema važna je za svakog putnika željnog jasnih informacija i racionalnog planiranja.
Kroz ovaj članak, istražićemo suštinu doplate za prtljag u avionu, analizirati i uporediti razlike u propisima vezanim za prtljag u popularnim avio kompanijama, te pružiti uvid u najnovije promene u zakonodavstvu EU koje bi u budućnosti mogle uticati na ovu oblast vazdušnog saobraćaja.
Šta je doplata za prtljag?
Doplata za prtljag u avionu predstavlja dodatne troškove koje putnici plaćaju za prevoz prtljaga koji je iznad standardno dozvoljenih količina ili dimenzija.
Ova praksa postoji s ciljem da avio kompanije pokriju dodatne troškove transporta i obezbede dodatne prihode, ali i funkcionalan i bezbedan let svim putnicima. Važno je razumeti kako se doplata naplaćuje i šta možete očekivati ukoliko preterate sa količinom prtljaga kako biste izbegli neprijatna iznenađenja prilikom prijave na let.
Kako se doplata računa?
- Prekoračenje težine: ako prtljag premašuje dozvoljenu težinu, putnici plaćaju dodatnu naknadu.
- Prekoračenje dimenzija: ako prtljag premašuje dozvoljene dimenzije, takođe se naplaćuje dodatna naknada.
- Dodatni komadi prtljaga: svaka avio kompanija ima svoja pravila o broju dozvoljenih komada prtljaga, a svaki dodatni komad često nosi dodatne troškove.
Zašto postoji doplata za prtljag u avionima?
Doplate za prtljag u avioindustriji proizlaze iz potrebe za održavanjem konkurencije i efikasnog upravljanja troškovima. Aviokompanije često nude osnovne tarife sa ograničenim prtljagom kako bi privukle putnike niskim cenama.
Doplata za dodatni prtljag omogućava aviokompanijama dodatne prihode i priliku da prilagode cene prema potrebama putnika. Takođe, pomaže u održavanju optimalne težine aviona, smanjujući potrošnju goriva i omogućavajući bezbednu vožnju. Putnici tako dobijaju fleksibilnost da plate samo za ono što im je potrebno, dok aviokompanije efikasnije upravljaju operativnim troškovima.
Koliko košta doplata prtljaga u avionu?
Aviokompanije primenjuju različite koncepte i tarife kako bi odredile dozvoljeni i doplatni prtljag. Pogledajmo detaljnije koliko košta doplata za prtljag u avionu kod ovih kompanija i kako se razlikuju u pristupu putnicima.
- Air Srbija primenjuje komadni koncept za određivanje dozvoljenog prtljaga. Broj, težina i dimenzije dozvoljenih komada prtljaga zavise od klase putovanja i destinacije. Doplate za višak prtljaga se naplaćuju po komadu, u zavisnosti od težine i dimenzija prtljaga, kao i od zone putovanja.
Na primer, za letove između Beograda i Pariza, dozvoljeni prtljag je jedan komad do 23 kg za ekonomsku klasu i dva komada do 32 kg za biznis klasu. Doplate za višak prtljaga su 100 evra za drugi komad do 23 kg, 140 evra za treći komad do 23 kg, i 50 evra za svaki dodatni kilogram12.
- Wizz Air primenjuje dva različita koncepta za određivanje dozvoljenog prtljaga: ručni i predati. Ručni prtljag podrazumeva jednu torbu dimenzija 40 x 30 x 20 cm koja je besplatna, ili jednu torbu sa točkićima dimenzija 55 x 40 x 23 cm koja se naplaćuje u zavisnosti od usluge Wizz Priority.
Predati prtljag podrazumeva jedan ili više komada prtljaga do 10, 20, 26 ili 32 kg, koji se takođe naplaćuju u zavisnosti od težine i destinacije. Na primer, za letove između Beograda i Stokholma, torba sa točkićima košta od 9 do 27 evra po letu i po komadu, a predati prtljag košta od 10 do 12 evra po letu i po komadu. Doplate za višak prtljaga su 1600 dinara po kilogramu.
- Turkish Airlines primenjuje dva različita koncepta za određivanje dozvoljenog prtljaga: težinski i komadni. Težinski koncept podrazumeva neograničen broj komada prtljaga, pod uslovom da zajedno ne prelaze određenu težinu, koja zavisi od klase putovanja i destinacije.
Komadni koncept podrazumeva ograničen broj i težinu komada prtljaga, koji takođe zavise od klase putovanja i destinacije. Doplata za višak prtljaga se naplaćuje po kilogramu ili po komadu, u zavisnosti od koncepta koji se primenjuje.
- Lufthansa primenjuje samo komadni koncept za određivanje dozvoljenog prtljaga. Broj, težina i dimenzije dozvoljenih komada prtljaga zavise od klase putovanja i destinacije. Doplate za višak prtljaga se naplaćuju po komadu, u zavisnosti od težine i dimenzija prtljaga, kao i od zone putovanja.
Novine u EU – ukidanje doplate za prtljag?
Krajem 2023. godine Evropska unija počela je sa razmatranjem nove rezolucije koja bi mogla značajno promeniti pravila o prtljagu u avionskom saobraćaju. Ova rezolucija ima za cilj da zabrani doplatu za ručni prtljag u avionima, što bi značilo da putnici više ne bi morali plaćati dodatne troškove za nošenje ličnih stvari u kabinu aviona.
Ovaj potez EU je usmeren ka većoj transparentnosti i smanjenju skrivenih troškova koji su često opterećivali putnike.
Međutim, ova inicijativa nailazi na otpor od strane nekih niskotarifnih avio-kompanija, poput irske Ryanair, koje smatraju da bi ovakve promene mogle negativno uticati na njihovo poslovanje. Ova promena bi mogla značiti veću udobnost za putnike, ali i potencijalno izazvati promene u cenovnoj strukturi avio-karata.
Putnicima preostaje da budu u toku sa novinama o doplati za prtljag, ali i da, ukoliko žele da izbegnu neplanirane troškove, uoči puta pažljivo istraže pravila kompanije s kojom lete i dozvoljenu količinu prtljaga.